Like Kami@FB

Thursday 18 April 2013

Insomnia

Insomnia adalah adalah gejala kelainan dalam tidur berupa kesulitan berulang untuk tidur atau mempertahankan tidur—walaupun ada kesempatan untuk itu. Biasanya insomnia disebabkan oleh gangguan di dalam waktu dan mekanisme tidur dan perilaku yang tidak sehat (seperti tidak teratur jam tidur, seringnya begadang dan penggunaan kafein).Insomnia adalah sebagian dari gangguan tidur, tetapi keluhan ini adalah keluhan yang paling sering dari gangguan tidur. Beberapa masalah tidur antara lain insomnia, narcolepsy, hypersomnia dan apnea.
Insomnia sering disebabkan oleh adanya suatu penyakit atau akibat adanya permasalahan psikologis. Dalam hal ini, bantuan medis atau psikologis akan diperlukan. Salah satu terapi psikologis yang efektif menangani insomnia adalah terapi kognitif. Dalam terapi tersebut, seorang pasien diajari untuk memperbaiki kebiasaan tidur dan menghilangkan asumsi yang kontra-produktif mengenai tidur.
Banyak penderita insomnia tergantung pada obat tidur dan zat penenang lainnya untuk bisa beristirahat. Semua obat sedatif memiliki potensi untuk menyebabkan ketergantungan psikologis berupa anggapan bahwa mereka tidak dapat tidur tanpa obat tersebut.
Ada tiga jenis gangguan insomnia, yaitu:


  • Susah tidur (sleep onset insomnia),
  • Selalu terbangun di tengah malam (sleep maintenance insomnia),
  • Selalu bangun jauh lebih cepat dari yang diinginkan (early awakening insomnia).

Hari ini saya nak bercerita tentang Ostematrix iaitu suppliment dari Shaklee yang mengandungi kalsium, magnesium dan juga vitamin D. Sebelum ni saya ambil Ostematrix ni sbb saya menyusukan anak saya so mmg kena dapatkan supply kalsium yang cukup. Akan tetapi ostematrix ni juga membantu mengatasi masalah insomnia. Saya kongsikan pengalaman ibu saya disini. Kira2 sebulan yang lalu abah saya telah kembali ke Rahmahtullah. Sebelum tu abah terlantar sakit kira 3 minggu dihospital dan selama itu lah emak saya berulang alik ke hospital. Selepas abah meninggal dunia emak mengalami kesukaran untuk tidur, mungkin dia masih teringatkan abah ye la sudah hidup bersama selama 52 tahun masakan boleh lupa semua kenangan bersama. Emak beritahu saya yang dia mengalami kesukaran untuk tidur, jadi saya beri dia makan Ostematrix kerana saya tahu ia dapat membantu. Memang benar, emak beritahu saya yang dia sudah dapat tidur yang teratur. Tidak lagi sukar untuk melelapkan mata. Setiap malam saya kan suruh dia telan 4 biji Ostematrix bersama segelas susu. Alhamdulillah emak saya dah dapat kembali pola tidurnya yang dulu dan dia kelihatan cergas dan cerdas setiap pagi.



Antara kebaikan Shaklee OsteMatrix ialah,
(1) Bantu tidur lena sepanjang malam.
(2) Badan terasa bertenaga & mudah bangun pagi keesokan harinya, terutama apabila digabung dengan pengambilan Shaklee B-Complex.
(3) Menghilangkan lenguh-lenguh & bisa-bisa badan.
(4) Mengurangkan rasa sakit pinggang & kejang kaki terutama buat ibu hamil .
(5) Melawaskan sistem penghadaman – mudah ‘membuang’ keesokan harinya (bukan cirit birit).


Untuk Info & Order: 
Shaklee Damia
Shaklee Independent Distributor ID 949506.
SMS/: 013 9744747

No comments:

Post a Comment